Tuesday, April 30, 2019

Melaka...abam beca berhias..

Pada 26-28 april 2019 lps, Mr JJ berkesempatan berkunjung ke negeri paling bersejarah,melaka... Family trip ni disertai kesemua ahli keluarga aku yg kecil ni, muatlah utk menginap di homestay the wave resident apartment..ni jgk adalah prmintaan mak yg nk sngt brjln di melaka...

Tmpt wajib..a famosa

Namun ape yg nk aku highlight disini bknlah tmpt2 menarik yg ada kat situ, tp ttg 1 aktiviti yg melibatkan kayuhan...iaitu beca... dahuu, beca digunakan sbagai alat pengangkutan, macam teksi, bas dan sebagainya..tapi skrg beca hanya digunakan untuk tujuan tarikan pelancong sahaja.
Berlakon dgn Beca yg disewa..

Oleh kerana kami pegi bknlah pd musim cuti sekolah tp cuti hjg mggu biasa je, bilangan pelancong xlh sepadat peak season tu...

So, aku brkesempatan menaiki beca yg brhias cntik ala2 hello kitty.. Cas byrn bg 1 beca rm25 shj dan kita dibawa dari a famosa ke stadthuys..dlm kira2 stngh km.

Gmbr yg diambil oleh abam beca

Aku smpt tnya kt abg beca tu,sehari berapa boleh dpt klo hjg mggu biasa? Dia jwb bolehla dpt dlm rm200 lbh..tp klo peak season mmg lg bnyk tp ramai yg x lrt nk kayuh...ada jgk kes smpai pngayuh beca meninggal dunia sbb trlalu letih,terutama yg agak berumur.. Jadi doktor dh nasihatkn agar jgn terlalu mengejar trip, berkayuh skdr trmampu shj.
Pelbagai hiasan pada beca

Aku salute pd pengayuh beca, mereka sngt ramah dan sggup jd kameraman bg memuaskn hati pelancong... Lutut dan peha sakit stlh balik dr mncari rezeki dh lali bg mereka...smga beca di melaka terus kekal dan tak hilang ditelan zaman...

Hello kitty pun ok...



No comments:

Post a Comment